Joga

Vai joga ir spējīga palīdzēt atbrīvoties no liekā svara?

Vai joga palīdzēs notievēt? Šis jautājums interesē gan tos cilvēkus, kuri ar jogu nodarbojas jau ilgāku laiku, gan tos, kuri ar jogu nodarboties ir sākuši pavisam nesen. Viennozīmīgas atbildes uz šo jautājumu nav, tāpēc, ka daudz kas ir atkarīgs no tā, kā tieši jūs nodarbojaties, ko tieši ēdat un kāda ir jūsu attieksme pret jogu.

Jautājums par jogas efektivitāti, ir aktuāls ļoti daudziem, gan tiem, kuri taisās doties uz savām pirmo nodarbību, gan tiem, kuri ar jogu jau nodarbojas vairākus gadus. Bet reti kurš instruktors sniegs jums viennozīmīgu atbildi uz šo jautājumu, tāpēc, ka jogas iedarbība uz ķermeni nav atkarīga tikai no pareizas asanu izpildīšanas, bet arī no daudziem citiem faktoriem – pareizas ēšanas, instruktora, elpošanas vingrinājumiem, u. t. t.

Par to, kas ir joga un kā vajag pret to izturēties stāsta profesionāla Kundalini jogas pasniedzēja Irīna Nelsone.

Vai joga var palīdzēt mums notievēt?

Protams, ka var, tikai pirms šīs, svara zaudēšanas, metodes izvēlēšanās, vajadzētu saprast, kas ir joga. Joga – tā ir sevis iepazīšanas sistēma. Ir ļoti daudz un dažādu jogas virzienu. Ja jūs esat nolēmusi notievēt ar jogas palīdzību, tad ziniet, ka liekā svara problēma skar ne tikai fizisko ķermeni, iemesli var atrasties ļoti dziļi zemapziņā jeb kā saka jogi, smalkajos ķermeņos. Pie tiem pieder: emocionālais ķermenis, mentālais ķermenis un vēl daži citi. Saslimšanas iemesls parādās ilgi pirms tā fiziskās izpausmes. Psihologi bieži saka, ka liekais svars, tas ir zemapziņas bailes, vēlēšanās norobežoties no pasaules. Šajā gadījuma joga var palīdzēt izmainīt iekšējo pasaules redzējumu, ikdienas ieradumus un tad jūs tik tiešām redzēsiet, kā sāk mainīties jūsu ķermenis.

Ar ko sākt?

Kādu jogu vajag izvēlēties tiem, kuri ir nolēmuši atbrīvoties no liekā svara?

Cilvēkiem, kuri ir nolēmuši atbrīvoties no liekā svara vajag sākt ar visvienkāršākajām jogas praksēm, tāpēc, ka kopā ar lieko svaru ir sastopamas arī citas veselības problēmas – spiediens, sirds – asinsvadu slimības, mugurkaula slimības. Tādiem cilvēkiem nederēs intensīvas elpošanas prakses, arī tāpēc, ka nav pietiekamas sagatavošanas pakāpes, nav lokanības. Tāpēc, es visiem iesaku, sākt ar pirmajām Hatha jogas pakāpēm. Pieredzējis pasniedzējs vienmēr pateiks priekšā, no kādiem vingrinājumiem vajag izvairīties, tāpēc, ka jogā ir vingrinājumi, kuri pazemina vai paaugstina asinsspiedienu. Izcilais skolotājs, jogs Ajengārs, bija ļoti prasīgs pret saviem skolniekiem, tāpēc Ajengāra joga prasa lielu izturību. Vispār, jogai ir stingra un prasīga pieeja, to sauc par tēva principu un maiga – mātes pieeja, kad skolnieks, visticamāk, dara kaut ko sava prieka pēc.

Kā atrast savu pasniedzēju, kam vajag pievērst uzmanību?

Uzmanība ir jāpievērš savai intuīcijai, tam, cik labi jūs jūtaties ar šo cilvēku. Pie laba pasniedzēja uz nodarbību, jūs steigsieties un ar nepacietību gaidīsiet tās sākumu. Ja jūs sevi piespiežat iet uz nodarbībām, tad tas laikam nav jūsu cilvēks. Labā skolotājā jūs iemīlaties un kļūstat par vienu veselu. Turklāt, vajag ņemt vērā arī to, kāds stils jums patīk. Tiem cilvēkiem, kuriem nepietiek gribasspēka patīk, ka pasniedzējs ir samērā stingrs un var piespiest viņus nodarboties. Citiem, atkal patīk, ja pieeja ir daudz maigāka. Vajag ņemt vērā šos faktorus un tad jūs atradīsiet savu ideālo pasniedzēju un iemīlēsiet jogu uz visiem laikiem.

Uz kurieni iet?

Kāda ir jūsu attieksme pret Bikram – jogu un Hot – jogu, jo tās taču ir paredzētas tieši svara zaudēšanai, cik efektīvas tās ir un vai nav bīstamas?

Jebkurš jogas veids ir efektīvs, tikai obligāti vajag ņemt vērā savu sagatavotības pakāpi. Turklāt, obligāti ir jāskatās, cik daudz jums ir liekā svara – 3 – 5 kg vai augsta aptaukošanās pakāpe. Ja ir otrais variants, tad es neieteiktu sākt ar Bikram – jogu vai Hot – jogu, tāpēc, ka šīs nodarbības 100% veicinās asinsspiediena paaugstināšanos, it īpaši tad, ja šī problēma jau pastāv, kā arī sirds – asinsvadu slimību parādīšanos. Eksperimentēt nav vērts, jo var nodarīt sev pāri.