Joga

Jogas pamati iesācējiem

Rietumos dzīvojošie cilvēki, jogu bieži vien uzskata par sava veida eksotisko vingrošanu, ar kuras palīdzību var izveidot īpaši lokanu, plastisku un nevainojamu ķermeni. Tādas vingrošanas laikā, tiek izpildīti neiedomājami vingrinājumi un ieņemtas neiedomājamas pozas. Tāda pieeja jogai ir ļoti novienkāršota un skar tikai tās fizisko pusi. Patiesībā, joga ir dziļi reliģiozs un filozofisks pasaules uztveres veids, kurš aptver visas dzīves jomas – fizioloģiju, attiecības ar apkārtējiem, reliģiju un pat mistiku. Joga, tiek darīts vis, lai cilvēks sasniegtu savu iekšējo harmoniju un savienotos ar savu dievišķo sākumu. Te tiek izmantotas gan meditācijas, gan asanas, gan mantras, gan īpaša diēta un vēl daudz kas cits. Jebkuram cilvēkam, kurš ir nolēmis nodarboties ar jogu, vajag apzināti pieiet šim procesam un iepazīties ar jogas pamatiem.

Tieši tāpat, iesācējam vajag apzināties, cik dziļi viņš taisās iepazīties ar jogu, ko viņš grib sasniegt un ko viņš iegūs no ieguldītā darba. Pat, ja jūsu mērķis ir tikai asanu izpildīšana un jūs pret tām attieksieties kā pret sporta vingrinājumiem, jums vienalga, vajag skaidri iztēloties gala rezultātu un darīt visu iespējamo, lai to sasniegtu. Ja cilvēks ir nolēmis iepazīties ar jogu kā ar filozofiju, tad viņam ir jābūt gatavam tam, ka viņam visu laiku vajadzēs mainīt pašam sevi – atteikties no vecajiem ieradumiem, lauzt stereotipus un pilnībā mainīt savu pieeju dzīvei.

Lai nodarbotos ar jogu, nav svarīgi kādai nacionalitātei jūs piederat, kāda jums ir ticība, ar ko jūs nodarbojaties un kas jūs esat – vīrietis vai sieviete, tieši tāpat, kā nav nozīmes kāda jums ir profesija un kāds ir jūsu aicinājums. Iesācēji, vienkārši izjūt nepārvaramu tieksmi gremdēties joga, kļūt par tās daļu. Pat, ja cilvēks izpilda tikai asanas, viņš jau maina savu skatījumu uz pasauli, kļūst daudz veselāks un fiziski izturīgāks. Cilvēks, kurš ir sācis apgūt jogas pamatus, attīrās gan fiziski, gan garīgi.

Tiem, kuri ir nolēmuši nodarboties ar jogu vajag saprast, ka viņiem ir nepieciešams atslābināties un atvērt savu apziņu. Bet, lai tas izdotos, vajag ievērot dažus noteikumus:

  • Nodarbībām izvēlieties tikai tīras telpas, kuras var viegli izvēdināt. Ja jūs nodarbojaties ārpus mājām, grupā, tad pavērojiet cilvēkus – jums, ar viņiem kopā vajag justies labi.
  • Istabai vajag būt mazliet apēnotai, jo spilgta gaisma traucē nodarbības.
  • Asanu izpildīšanai un meditācijām, var izmantot klusu, melodisku instrumentālo mūziku vai dziesmas un mantras. Klusi skanoša mūzika palīdz iegrimt meditatīvā stāvoklī. Īpaši svarīgi tas ir tiem cilvēkiem, kuri pavisam nesen ir sākuši nodarboties ar jogu un kuriem vēl nesanāk atbrīvoties no sasprindzinājuma.
  • Nodarboties ar jogu, visērtāk ir brīvā apģērbā no dabīgiem materiāliem. Apģērbs, nedrīkst ierobežot kustības, tam vajag labi uzsūkt sviedrus, atvēsināt ķermeni.

Liela loma ir pareizai, jogas pasniedzēja izvēli. Iesācējiem ir ļoti svarīgs emocionālais kontakts ar pasniedzēju, pat ja tās ir tikai nodarbības fitnesa klubā. Liela loma ir arī pasniedzēja profesionalitātei, tāpēc, ka dažās asanas iesācēju izpildījumā var būt ne tikai riskantas, bet arī veselībai bīstamas.

Mūsdienās, joga ir konkrēti sadalīta divos virzienos – sportiskajā un klasiskajā, kuru izvēlas ne tikai Indijā, bet arī daudzās rietumu valstīs. Bet, vispopulārākā, joprojām paliek tā joga, kura tika pielāgota Eiropas un Amerikas iedzīvotāju vajadzībām. Šis jogas virziens, visu laiku attīstās un papildinās, tāpēc tam ie iespēja, sniegt maksimālu iedarbošanos uz cilvēka ķermeni. Bet, viena no galvenajām jogas īpatnībām ir tā, ka pat visvienkāršākā asanu izpildīšana, var harmonizēt dvēseles un ķermeņa savienību.

Prasības iesācējiem:

  • Objektīvi novērtējiet savu vecumu un fiziskās dotības. Nepārdzīvojiet to, ka neesat lieliskā sportiskā forma vai arī pirms tam nekad neesat nodarbojies ar sportu, bet galvenais, necentieties apdzīt tos, kuri ar jogu nodarbojas jau gadu desmitiem
  • Ja jums ir liekais svars, pacentieties ievērot diētu un pieturēties pie veselīga dzīves veida, jo visu laiku ēst un izpildīt asanas – nav prāta darbs.
  • Pirms nodarbībām nevajag ēst, labāk to izdarīt 2 – 2,5 stundas pirms nodarbībām. Ar pilnu kuņģi nodarboties ir grūti, bet ar tukšu – bīstami, var pazaudēt samaņu.
  • Sāciet nodarboties pie profesionāla pasniedzēja, vēlāk, kad būsiet daudz ko apguvis, varēsiet nodarboties mājās.
  • Pacentieties sākt ar vienkāršām un saprotamām pozām. Ja asana uzreiz nesanāk, nemokiet savu ķermeni, novienkāršojiet to.
  • Izvairieties no straujam kustībām, tas var veicināt smagas traumas. Visas asanas tiek izpildītas plūstoši, nesteidzoties un ļoti kārtīgi.
  • Iesācējiem nav vajadzīga liela slodze, to pieaudzēt vajag pakāpeniski, neradot organismam neciešamus apstākļus.
  • Ar laiku jūs sajutīsiet, ka jūsu ķermenis kļūst aizvien stiprāks, bet jūsu saprāts sāk strādāt skaidri un gaiši.